tirsdag den 8. oktober 2024

Klummen 71: Sponsoreret øl

(Den nedenstående tekst er skrevet til min LinkedIn-profil, men den får nu også et liv som klumme)

Hvordan smager en øl, der koster 999 kroner?

Det spørgsmål kan jeg snart besvare. For flasken på billedet, der er en del af Carlsbergs Signature Alchemy Brew Series, koster tilfældigvis de førnævnte 999 kroner.

At jeg står med den, er et brud på den måde, jeg normalt skriver om øl på.

Skulle du ikke vide det, så har jeg de sidste knap 16 år drevet ølbloggen Stovt, der når den er bedst, er landets mest slagkraftige ølblog og når den er værst, stadig med længder er den mest velskrevne danske ølblog.

Hvad den for tiden ikke er, er landets mest aktive ølblog.

Stovt er simpelt drevet. Der er bloggen, der er en Facebookprofil og der er lige nu 1.332 individer, der følger med.

Det er ikke meget i det store sociale medielandskab, men ganske pænt for en dansksproget ølblog, der hellere forundres over ølbranchen end taler om smagsnuancer.

Jeg har dogmer.

Jeg anmelder for eksempel ikke sponsorerede øl.

Hvorfor?

Fordi det er svært at sige noget grimt om gratis øl.
Fordi jeg gerne vil bevare min integritet.
Fordi jeg ikke vil skylde nogen noget.

Derfor forstår jeg heller ikke hele influencerbranchen, der i mine øjne fremstår som en stak kuraterede reklameblokke, som jeg ikke kan se, hvordan nogen kan have interesse i, men det er en sidebemærkning.

Bliver jeg tilbudt sponsorerede øl, så tilbyder som regel afsenderen at benytte dem i en konkurrence.

Det giver noget til Stovts følgere, det giver omtale til bryggeriet og jeg skal ikke slå krøller på tungen for at balancere mine ord.

Alligevel står jeg på billedet med en sponsoreret øl fra Carlsberg til 999 kroner.

Jeg kunne aldrig finde på, at give 999 kroner for en øl, men jeg var for nysgerrig til at sige nej.

Ingen øl er 999 kroner værd.

Ikke bedømt på smagen alene. Det er ganske enkelt udelukket.

Det interessante ved sådan en flaske er:

  • Hvorfor bliver den lavet?
  • Hvad retfærdiggør prisen?
  • Hvem er den lavet til?

Det bliver de spørgsmål, der kommer til at udgøre udgangspunktet, når der snart skal skrives om den.

Det er langt mere interessant end nogen smagsnote.

I hvert fald for mig.

Og jeg bilder mig ind, at jeg så kan gå fra anmeldelsen af en sponsoreret øl med min integritet i behold.