I dag, den 27. januar 2024, der er det 15 år siden, at Stovt så dagens lys i form af opslaget på det viste sccreenshot.
Hvis du kan ignorere pauserne, der har været undervejs, så kan du altså nu være med til at fejre, at Stovt fylder 15 år i dag.
Der er sket meget i de år.
Rigtig meget.
Den danske ølbranche er blevet langt større, langt mere voksen, langt mere professionel og langt mere kynisk.
Det er Stovt også.
Da jeg startede Stovt, der var alt spændende.
Alle nye øl og alle nye bryggerier.
Faktisk alt, der involverede øl.
Men i løbet af årene fik jeg smagt et utal af dårligt bryggede og/eller inficerede øl.
Så arbejdede jeg knap to år som bryggeriarbejder, hvor jeg oplevede ølbranchen indefra og så hvor møgbeskidt, ulideligt hårdt, dårligt ledet og uendeligt langt fra glansbilledet, det kunne være.
I forlængelse af dét trådte forbeholdene ind. Skepsissen. Kynismen.
Og ud af det trådte Stovt, som bloggen er blevet drevet de sidste mange år.
Det handler om øl, men det handler i høj grad også om marketing og forbrugerpolitik
Gennemsigtighed og opførsel.
Tendenser og udvikling.
Økonomi og miljø.
Det er i hvert fald det, jeg prøver på.
Det handler også om billige grin og en sludder for en sladder.
Det handler i bund og grund om at skrive om øl på min måde.
Det er ingen hemmelighed, at jeg er Martin fra Skibhuskvarteret i Odense. Men bortset fra én enkelt gang i Stovts barndomsår, så har jeg vist aldrig vist mig på bloggen. Det har været lettere, at lade Stovt være en ting. Så er det Stovt, der mener noget. Ikke Martin.
Det er heller ingen hemmelighed, at stort set alle billeder på Stovt optræder i sort/hvid. Det var aldrig tilsigtet, men udsprang af et elendigt kamera på en tidligere mobiltelefon. Billederne blev aldrig kønne, men i sort/hvid var de tålelige. Sådan kan en visuel profil også blive født.
Sådan har tingene udviklet sig gennem årene, bevidst og ubevidst, men godt nok til, at flere og fulgte med.
Første gang Stovt fik lov til at optræde som et voksent medie var da Amager Bryghus inviterede til brygningen af Xiquic and the hero twins – et samarbejdsbryg, der blev lavet den 1. maj 2013 sammen med Cigar City. Så stod vi der, Martin fra Stovt og en gut udsendt fra Berlingeren. Det var før samarbejdsbryggene blev et tilløbsstykke. Det var stort.
Siden er det også blevet til medieoptrædener. Både ønskede og uønskede, både citerede og samtaler, der har leveret baggrundsinfo. Det har også føltes meget voksent.
Det er blevet til artikler om medaljer, det er blevet til utallige stik i siden på Danske Ølentusiaster, det er blevet til et væld af kratteri for at pille glimmeret af de falske glansbilleder og det er blevet til en del skubben til piedestaler, for at få det kunstige ophøjede ned på jorden. Det er i min verden langt mere interessant end at tale om noter af fersken og fyrretræ.
Jeg har igennem årene været på en del bryggeribesøg og mødt en masse flinke og interessante mennesker. Det er også blevet til flere gode venskaber og bekendtskaber, hvilket er det største udbytte Stovt har givet mig.
Det er dog aldrig blevet til ølfestivaler. Så mange mennesker, så små glas, så lidt plads til fordybelse. Den eneste undtagelse er Christian Firtals Pale Ale Festival, hvor man slipper for at gå rundt og serveringerne sker i en anstændig størrelse glas. Det har ikke altid mødt forståelse, når jeg har talt fænomenet festivaler imod, men det er bare ikke mig.
15 år er alligevel en del.
Da Stovt startede var Belgien den hellige gral for alt der var øl, den gral blev undervejs rykket til Tyskland. Det ekstreme blev mere ekstremt, nu synes det at være jo sødere, jo bedre – uanset om vi taler IPA eller sort øl. Men et sted derude i fremtiden venter year of drinkability.
Til gengæld blev det aldrig year of the Lager, men et væld af klassiske stilarter har fået en opblomstring og det gør hvert år til year of the Kölsch.
De alkoholfrie øl sælger mere og mere, men smager stadig som et underlødigt produkt.
Sådan kunne jeg blive ved.
Om 15 år er der helt sikkert sket en masse mere.
Hvad sker der, når sukkervandsgenerationen bliver voksen. Er det så stadig til at sælge øl?
Hvad sker der med i takt med at gær og humle udvikles og modificeres?
Hvordan smager den seneste øltrend til den tid?
Måske er Stovt her til at tale med om det, måske ikke.
For 15 år, det er alligevel lang tid.