Fra Amager Bryghus bliver svarene leveret af Henrik Papsø, der hos Amager Bryghus bestrider rollen som, ja, Papsø.
1: Hvad var det mest positive i 2023 for bryggeriet?
For Amager Bryghus var det nok at se, at vores udenlandske markeder vendte tilbage i stor stil. For 7-8 år siden var vores eksportandel oppe i nærheden af de 70%, for så med et brag at ramme 0% under Corona-årene. Nedlukninger i underholdningsindustrien var meget hårdere i mange af vores samhandelslande end her i Danmark, og tårnhøje fragtrater gjorde det til en tæskedyr fetich at importere dyrt håndværksøl.
Efter The Corona Madness er eksporten forsigtig vendt tilbage, men i 2023 kunne vi virkelig føle, at det vendte. Nye lande som Cypern, Ungarn og Portugal ville gerne have Amager-øl, og gamle markeder som Norge, Frankrig, Sverige og Bulgarien vendte tilbage. Og vi fulgte op med deltagelse i udenlandske ølfestivaler i Grækenland, Holland, Tjekkiet, Luxembourg og Cypern.
Vi er ikke tilbage på en eksportandel på 70%, og det kommer vi næppe nogensinde. Men på et tidspunkt, hvor konkurrencen på hjemmemarkedet begynder at ligne en kamp fra dør til dør, så hjælper det på bundlinjen med hver en palle øl, der sendes over grænsen.
2: Hvad er det for et år, I som bryggeri kigger ind i?
Dybest set er det ikke anderledes end, hvad det har været de sidste mange år: det handler om at sælge nok bajs til at vi kan overleve endnu et år i en af nationens mest konkurrencebetonede erhverv.
Vi er efterhånden nogle gamle røvhuller i branchen, og med de knalddygtige unge opkomlinge, som konstant dukker op, båret frem af beerfluencernes hype-horn, så skal vi hele tiden oppe os og være skarpe og dygtige og innovative… og alt det der. Så det er vi.
Og vi har en god ballast i form af netop års erfaring, der gør, at vi kan navigere i et farvand hvor både kommerciel tankegang og stadig fokus på kvalitet og opfindsomhed kan og skal vejes fornuftigt op mod hinanden.
3: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2024?
Man KAN som lille bryggeri ikke bare kaste sig ud i spændende – men naive – harakiri-projekter længere.
Man SKAL tænke bundlinje i alt hvad man foretager sig. For markedet er så oversvømmet med nye øl fra hele verden, at INTET hvad du kan finde på, ikke også er lavet af andre, og sandsynligvis bedre.
Tiden hvor alt kunne sælges med et sjovt navn eller en flot etiket er ovre. Udbuddet af øl er kolossalt, og danske forbrugere sidder tungere på tegnebogen efter at have oplevet økonomiske chok med rentestigninger, inflation og energipriser, der bare stak helt af.
Vi tror, at de har pengene – de er bare meget forsigtige med at bruge dem. Og det forstår vi sådan set godt, for som verden ser ud geopolitisk i disse år, så er det vel kun et spørgsmål om tid, før endnu en chokbølge kommer rullende og udfordrer vores økonomi.
Alle taler om 2023 som et annus horribilis for branchen, fordi en håndfuld bryggerier lukkede. Men analyserer man lidt på, hvem de var, så var det ganske små spillere på markedet, som dybest set intet betyder for branchens samlede output.
Fakta er, at bryggeribranchen her i landet stadig er præget af voldsom overkapacitet.
Et slag på tasken, så er der tankfaciliteter til, at Danmarks mikrobryggerier kunne brygge dobbelt så meget øl, som vi rent faktisk gør.
Vi hører om bryggerier, som ligger og ringer rundt til andre bryggerier, for at tilbyde at kontraktbrygge deres øl.
En sådan overkapacitet giver et prispres, og kombineret med voldsomme prisstigninger på stort set alle råvarer, ingredienser, energi og emballage så har man en meget giftig cocktail.
Prisstigningerne kan nemlig slet ikke væltes over på forbrugerpriserne, så marginerne per solgt øl bliver mindre og mindre.
Så 2024 i bryggeribranchen bliver som verden som helhed: alting bliver bare værre. Dine evner som købmand skal virkelig vise sig nu for alvor. Og de bryggerier, som er afhængige af eksterne investorer – eller aktionærer - må også leve i en noget nervøs bæven for, hvor dybe investorernes lommer er, og hvor stor tålmodighed, de har.
4: Hvilken øl er I mest stolte af at have brygget i 2023, og hvad gør den noget særligt?
Mange ser udelukkende Amager Bryghus som et Stout og IPA-bryggeri. Men sandheden er som næsten altid en hel del mere nuanceret.
For vi brygger faktisk hyppigt Lager-øl, og en af dem er vi særligt glade for: TipoRye brygget sammen med Birrificio Italiano, bryggeriet bag den efterhånden legendariske TipoPils.
En sprød og tørhumlet (med europæiske humler) Pilsner med et nordisk islæt i form af en ganske stor andel rugmalt. Den var lækker!
I den helt anden ende af spektret var Angel of Darkness fra vores ’hemmelige’ Tiny Batch serie, der kun sælges på bryghuset.
Når en Quadrupel ligger og kysser med et Old Forester Bourbon-fad i 31 måneder, så opstår der ren magi på 14,8%. Men med kun 443 flasker produceret, så er det desværre kun ret få, der fik lov at smage magien….
5: Hvem i ølbranchen fortjener et skulderklap?
På det helt nære plan, så vil vi gerne give et KÆMPE skulderklap til de mange, mange frivillige, som utrætteligt stiller op for Amager Bryghus til events og festivaler i både ind- og udland. Vores deltagelse rigtig mange steder var ganske enkelt umuligt uden jer.
I er guld værd. TAK!
På det lidt større plan, så synes jeg, at Mikkel og Mikkeller fortjener et skulderklap. Efter nogle tunge, tunge år er forretningen trimmet, og det virker logisk at invitere mægtige Carlsberg indenfor med det kæmpe distributionsapparat, som den gamle kæmpe sidder på.
Der er så mange oplagte synergier at se, at det giver fin mening. Pudsigt nok er der i branchen et kodeks, som siger, at vi små bare slet ikke må lege med de store. Så har man solgt ud – eller noget.
Akkurat som da R.E.M. gik fra at være et independent band på I.R.S. og hoppede over til storkapitalen på Warner Brothers. Musikalsk fortsatte de deres udvikling, men nu nåede de bare ud til flere. Må det gå Mikkeller på samme måde: mere godt øl til mange flere mennesker. Så er det så op til Mikkeller at bevare sin kunstneriske integritet, for nu at blive i begreberne fra musikkens verden.
Og når det er sagt, så minder vi om, at Amager Bryghus efter 17 år stadig er ’strictly independent’. Ingen investorer, ingen kapitalfond, ingen aktionærer, ingen rig onkel og ingen fundraising-plat. Just you and I – og så en eller anden bank i provinsen…