Der er ingen tvivl. Jeg får flere idéer til klummer end jeg får skrevet.
Nogle idéer ikke bæredygtige, andre idéer glemmer jeg og så er der dem, hvor jeg ikke helt ved, hvad jeg egentlig vil med dem.
Det her er en blanding af de to sidste og teksten har gemt sig på min bærbares skrivebord siden i sommers, så når jeg i næste afsnit skriver for et par måneder siden, så er vi tilbage i foråret 2023.
For et par måneder siden stødte jeg på en nyhed, hvor der blandt andet stod, at Svaneke Bryghus i 2022 producerede omkring 1.600.000 liter øl. Få dage senere kunne jeg læse, at der i 2023 blev produceret 1.200.000 liter Rød Tuborg.
De to tal har fyldt en del i mit hoved lige siden.
Svaneke Bryghus, et af de store af de små bryggerier, repræsenteret i stort set ethvert supermarked, men deres årlige output er altså kun en tredjedel større end, hvad giganten Carlsberg laver af et af deres mindre sæsonbryg.
Mindre, fordi jeg ikke tror Rød Tuborg sælger så meget som eksempelvis juleøllene og sæsonbryg, fordi jeg ikke ved, hvad fanden jeg ellers skal kalde Rød Tuborg.
400.000 liter er naturligvis en slat, men lad os for samtalens skyld blive enige om, at det er i samme nabolag.
Et årsværk sat op imod en kuriositet i Carlsbergs produktportefølje, der virker til at have sit eget kultfølge.
Jeg mener, at tallene er værd at tage med, når vi tænker i størrelser, slagkraft, annoncekroner, hyldemeter og alt det andet, der var fremme, da vi i ølkredse for nogle år siden fokuserede meget på kampen mellem de store og små.
Da det nu lukkede Hazy Bear i sensommeren ledte efter investorer, der var drømmen at gå fra en kapacitet på 7.000 liter om måneden til 14.000 liter om måneden – altså fra en årlig produktion på 84.000 liter til 168.000 liter.
Småting i forhold til både Rød Tuborg og Svaneke Bryghus, og langt mindre end den årlige kapacitet på 4.000.000 liter, som Skanderborg Bryghus for eksempel har.
Det må betyde en verden til forskel, når der tælles, hvor mange arbejdstimer, der bruges til at brygge øllet. Til de priser, der kan forhandles på råvarer, til de afsætningsmuligheder, der er.
Når vi taler stordriftsfordele, så tænk på, at i potentiel kapacitet, der er Skanderborg Bryghus cirka 47 gange større end Hazy Bear var.
Tyg lidt på det, genbesøg tallene i det ovenstående og så sæt alt det i forhold til, at Carlsberg i 2021 solgte 11.960.000.000 liter øl verden over på tværs af deres brands.