Årets spørgerunde er i gang. Denne gang kommer svarene fra Jakob Nørby Houmøller fra Gamma Brewing.
Køb øllene fra Gamma Brewing her.
1: Hvad var det mest positive i 2022 for bryggeriet?
2022 har været endnu et vildt år, hvor der er sket rigtig meget for Gamma. Som mange andre i branchen havde vi set frem til et år med mere stabilitet, hvor vi endelig kunne vinke farvel til covid og de problemer, det har medført. Samtidig med, at vi kunne fortsætte den vækstrejse, vi har været på siden 2019. Det viste sig dog hurtigt, at blive et år, hvor den ene ulykke afløste den anden, og hvor der blev stukket kæppe i hjulet fra alle sider og kanter.
Der har dog stadig været masser af positive takter og udvikling i 2022. Blandt andet levering og installering af fire nye 6.000 liter tanke, som vi bestilte i efteråret 2021, der praktisk talt fordobler vores produktionskapacitet. Vi har udvidet vores team, vi har åbnet nyt lager i Århus på Marselis Boulevard, vi har introduceret økologiske øl i vores flagship range, vi har udvidet åbningstiderne og mulighederne for rundvisning og ølsmagning på bryggeriet i Herlev, og vi har generelt dygtiggjort os i alle aspekter af forretningen, ved bl.a. at introducere nye softwareløsninger og procedurer.
Det mest positive er dog uden sammenligning, at vi endnu en gang har lykkedes med at være omstillingsparate, fleksible og dygtige til at håndtere de udfordringer året har præsenteret, så vi stadig har formået at vækste, om end ikke så meget som vi havde håbet på ved indgangen til 2022.
2: Hvad er det for et nyt år, I som bryggeri kigger ind i?
Jeg tror roligt, at vi kan garantere, at det bliver endnu et spændende år.
For Gammas vedkommende betyder det i første omgang, at vi går fra primært at have fokus på vækst og udvikling, til at bruge mere energi på organisation, procesoptimering, systemer og på at dygtiggøre os, og have fokus på kerneforretningen.
Som mange andre i branchen, der alle har kørt med 130 km/t i overhalingsbanen, trækker vi nu ind i midtersporet, sætter hastigheden lidt ned, så vi stadig overhaler busser og lastbiler, men samtidig sparer lidt brændstof, får bedre overblik og tænker mere langsigtet.
3: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2023?
Vi kigger ind i en tid med recession og store ubekendte faktorer. Hvor det tidligere primært har været konkurrencen blandt de mange spillere på craft beer-markedet, som har været udfordringen. Der bliver det nu krydret med høje energipriser, høje råvarepriser, høje renter og ændret forbrugeradfærd, som man kan frygte bliver til en ægte dræber-cocktail for branchen, og som uden tvivl er mere udfordrende end de seneste 2-3 år med covid.
Det positive er, at udfordrende situationer tvinger én til at tænke kreativt, finde nye løsninger og være proaktiv - derudover kan vi allerede nu begynde at se en stabilisering på markederne, om end det dog er alt for tidligt at råbe hurra og sige at det værste er overstået.
4: Bliver 2023 udvikling eller overlevelse for den danske ølbranche?
Begge dele - du kan ikke overleve uden at udvikle dig. Hvor der tidligere har været fokus på primært at udvikle, og overlevelsen blev taget for givet, der ser vi nok desværre nu ind i, at dem som ikke løbende kan udvikle sig, får problemer med overlevelsen. Hvor dem, som formår at optimere og dygtiggøre sig, især på forretningssiden, bliver belønnet, og dem som ikke gør eller kan, risikerer at blive straffet i endnu hårdere grad end tidligere.
Så på mange måder tror jeg 2023 bliver et overlevelsesår for branchen, men samtidig vil dem som overlever, være dem der har formået at udvikle sig.
5: Hvem i ølbranchen fortjener et skulderklap?
Som jeg vist også sagde sidste år, synes jeg generelt at hele branchen nærmest uden undtagelse gør det skide godt, og samarbejdet, vidensdelingen og innovationen på kryds og tværs aldrig har været bedre, men jeg vil alligevel gerne fremhæve teamet her hos Gamma, som igen har været super seje og har taget året i stiv arm, med alt hvad det nu har bragt.
(Spørgsmålene er besvaret den 5. december 2022)