“El Fresco is brewed completely without any additives. Yes, you heard right. El Fresco is brewed from the finest hops and barley malt and nothing else.”
Nu har jeg fandeme aldrig! Hold mit vaterpas, for det er da helt skævt det der. Fortæller I mig, at der kommet en øl på det danske marked, der er brygget på kun humle og malt? Slet ingen tilsætningsstoffer? Slå da lige over på trafikradio, for der må da være kø på alle indfaldsveje ved forhandlerne.
Hvis du har set en af de nye reklamer for Wolt, så har du måske også set Magnus Millang gå ind foran en stabel ølkasser af mærket El Fresco. Og der bliver det hele en smule meta, for El Fresco er en ægte øl, der ikke bare kan købes ude i virkeligheden, men også har Magnus Millang som ansigt udadtil, og ikke bare det - Magnus Millang er også en af ejerne af Copenhagen Brewing Company, der er firmaet bag El Fresco.
At et kendt navn bliver spændt foran en øl, det er set før.
Det er også set før, at hvem end, der har siddet og skrevet hjemmesideteksterne, har fået fuld plade i bullshit-bingo.
Sådan er det også på El Frescos hjemmeside – og jeg bliver så træt.
Du kan se hjemmesiden her.
Eksempelvis kan du læse, at El Fresco er “…created with a precise combination of special barley malts”. Hvis du ikke taler flydende markedsføring, så kan jeg fortælle, at det er det, der på dansk hedder en opskrift. Bemærk også, hvordan Copenhagen Brewing Company sprogligt forsøger at hæve El Fresco op. Det er en præcis kombination, og det er ikke bare malt, der bruges – det er ”special barley malts”.
(Så ingen basemalt?)
Hjemmesideteksten er skrevet til at lyde godt. Ingen tvivl. Tom tale lyder ofte godt – indtil du begynder at lytte efter.
For mig knækker filmen endegyldigt da Copenhagen Brewing Company forsøger at sælge El Fresco på, at den er en genvej til færre tømmermænd.
”We don´t like hangovers! Consuming beverages with a lot of artificial flavoring agents, artificial aroma, coloring agents, sugar and other additives is generally a bad thing and may also result in more severe symptoms associated with hangovers.”
Bid mærke I ordet “may”. Det kan være, det er det ikke nødvendigvis. De kommer da heller ikke med nogle videns-baserede argumenter, men fortæller, at det ifølge deres erfaringer minimerer tømmermændene væsentligt.
“In contrast, El Fresco is a pure product brewed without any additives at all, and in our experience this fact significantly minimizes hangovers.”
Jeg vil ikke spille hellig. Jeg har igennem årene lavet en del feltarbejde når det gælder ølindtag – ja, faktisk vil jeg påstå, at jeg har erfaring med snart sagt enhver form for alkoholindtag. Og tømmermændene er der også, selv om indtaget har bestået af 100 % reinheitsgebotbaseret øl.
De spiller dog et kort, der gør, at de alligevel holder deres på det rene.
”That being said, the best way to prevent hangovers when enjoying alcoholic beverages is always to drink responsibly.” Hvilket ligger smukt I forlængelse af dette uddrag fra deres indledende salgstekst ”…a smooth and refreshing beer that you can drink all day and all night without feeling heavy.”
Måske er El Fresco den øl danskerne har gået og ventet på.
Måske shiner de ”…Latin American notes…” helt igennem når du smager den.
Det ændrer dog ikke på, at teksten på hjemmesiden er et studie i, hvor højt en tønde kan buldre, når afsenderen ruller alle kræfterne ud, men tønden ved nærmere eftersyn viser sig at være tom.
Eller sagt på dansk: bullshit!