onsdag den 27. januar 2021

Q&A 2021: Aarhus Byghus

Året er nyt, spørgsmålene er nogenlunde de samme som de plejer, men afspejler tiden vi lever i. Denne gang kommer er det brygmester Niels Buchwald fra Aarhus Bryghus, der svarer.

1: Hvordan påvirkede Covid-19 bryggeriet i 2020?
Vi var i marts måned 2020 på vej til at lave det bedste halvårsresultat nogensinde. Vores regnskabsår slutter 30. september og de første 5 måneder var gået forrygende. Da vi blev ramt af Corona, blev halvdelen af alle medarbejdere sendt hjem. Vores fadøl er altid tappet super frisk. Vi tapper kun det vi skal sælge i løbet af ugen, der kommer. Derfor brændte vi ikke inde med noget fadøl. Vi lavede et Corona-tilbud på den lille mængde vi havde, og satsede derefter på at sælge til detail. Det har vi så fortsat med i hele 2020. Heldigvis sælger vi det meste af vores øl lokalt, og de lokale virksomheder og private har været flinke til at bakke op om bryggeriet, så vi indtil nu er kommet helskindet igennem.


2: Hvad var det bedste ved 2020 for bryggeriet?
Det kan være, at der er noget, når vi får det hele på afstand. Lige nu er det sådan at vi er gået i flyverskjul. Der er ikke ret meget godt at sige, førend vi har udryddet Corona.


3: Hvad bliver det vigtigste for bryggeriet i 2021?
Vi vil i 2021 tilbage til at sælge fadøl til restauratører og private. Vi vil igen i gang med at afholde rundvisninger, koncerter og andre arrangementer på bryggerier, herunder Øl & Gourmet med kolleger i branchen. Når vi igen er tilbage på ”business as usual”, så vil vi skue fremad. Vores ønske er ganske beskedent at fortsætte med at vokse i Aarhus og levere mere godt øl.


4: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2021?
Når Corona en gang er ovre, så bliver den største udfordring, at kunne følge med efterspørgslen. Alle har udskudt det ene arrangement efter det andet, så når vi igen må samles, så bliver det en udfordring at kunne levere fadøl og anlæg i det omfang vi forventer.


5: Hvem fortjener et skulderklap?
Vi synes at Royal Unibrew fortjener et skulderklap. De har dels arrangeret store virtuelle ølsmagninger, hvor de har inviteret kolleger til at bidrage. Og hver gang de har arrangeret en ny smagning, har de været åbne overfor at tage øl ind fra nye bryggerier. De har de via Craft Makers Collective yderligere taget øl ind fra mindre bryggerier, der ikke selv har websalg. Og endelig er Natholdets Julekalender udelukkende med danske øl også et initiativ, som de har været med til at realisere. Der kom en del hånlige kommentarer, da der var en Ølentusiast Lokalafdeling som indstillede dem til Årets Bryggeri. Det synes jeg var synd, for de har i denne tid vist ”samfundssind” ved at samarbejde med de mindre bryggerier.

(Svarene blev afleveret 14. december)