Igen i år starter Stovt året op med en rask omgang Q&A, hvor de medvirkende bryggerier indsendte deres svar da 2019 var ved at blive til 2020. Denne gang er det den nye administrerende direktør for Carlsberg Danmark Peter Haahr, der leverer svarene.
1: Hvad var det bedste ved 2019 for bryggeriet?
De nye, lækre øl, vi har lanceret i år. Jeg synes især Jacobsens pHresh & Sour er spændende. Den har en frisk rabarberagtig aroma, der til de flestes overraskelse ikke er skabt ved tilsætninger, men ved brug af forskellige mikroorganismer. På mange måder er denne øl et symbol på det nye Husbryggeriet Jacobsen, der kommer til at blive endnu mere nysgerrige og prøve grænser af sammen med Laboratoriet.
Jeg er også ret stolt af Carlsberg Humle, som er udviklet med humleolie. Modtagelsen var ret overbevisende, ligesom Carlsberg 1883 blev godt modtaget i 2016. Det bekræfter, at folk er villige til at prøve nyt, og det er en vigtig lære og noget af det bedste, når jeg ser tilbage på 2019.
Skal jeg nævne kun én begivenhed, bliver det nok Carlsbergs nye Snap Pack forpakning. Vi lancerede forpakningen i januar, og selvom det kun er en test, tror jeg, at vi har ramt rigtigt med Snap Pack og de andre miljøforbedrende initiativer.
2: Hvad bliver det vigtigste for bryggeriet i 2020?
For mit eget vedkommende bliver det at sætte mig i sadlen, når Søren Brinck stopper her 1. januar, men jeg kender forretningen ganske godt, og de sidste år har jeg mulighed for at sætte mit præg på forretningen sammen med mine kollegaer. Et af de vigtigste tiltag næste år bliver opførelsen af vores vandrensningsanlæg i Fredericia, der skal halvere vandforbruget og genbruge 90% af al spildevand og med tiden skaleres til andre markeder, hvor vand er en knap ressource. Det er vi meget glade for at få lov at teste i Fredericia.
3: Hvor meget øl producerede I i 2019 og kommer I til at producere mere eller mindre i 2020?
Det svarer vi ikke på, men jeg forventer, at vi brygger samme mængde øl næste år. Måske lidt mere fordi 2020 er jo et fodbold år, og vi kommer til at stå i spidsen for en kæmpe fodboldfest for landsholdet, som Carlsberg jo har sponsoreret siden 1978.
4: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2020?
Vi skal være relevante og blive ved med at udvikle gode øl, som folk kan lide, og som de bliver positivt overraskede over. Det gælder især alkoholfrie øl. Jeg vil gerne have, at 2020 bliver de alkoholfrie øls helt store år. Vi kommer til at gøre vores for, at det sker, og har flere nylanceringer på vej.
5: Hvem i ølbranchen fortjener et skulderklap?
DTU Bryghus fordi de ligesom vores eget Laboratorium i Valby har fokus på at minimere ressourceanvendelse og udvikle nye bæredygtige processer og produkter. Jeg vil gerne række hånden frem og fortælle, at de er velkomne til at kontakte mig med gode ideer for bæredygtighed skabes bedst i partnerskab. Bæredygtighed er ikke nødvendigvis en god forretning på den korte bane, men på den lange bane tror vi på det her. De unge skal vide, at Carlsberg lytter til deres klimabekymringer.