1: Hvad var det bedste ved 2019 for bryggeriet?
Det bedste ved 2019 har klart været, at vores to nye aflæggere ”Taproom Nørreport” og ”Taproom Bryggen” er kommet godt fra land på overraskende kort tid. Vi navngav bevidst barerne med vores bryggerinavn, fordi vi følte, at vi havde et stærkt brand i Københavns-området. Udviklingen har vist, at brandet var endnu stærkere, end vi havde troet, for barerne præsterer solidt – allerede nu efter få måneder. Og til vores glæde, er publikummet meget varieret både i demografi og nationalitet.
2: Hvad bliver det vigtigste for bryggeriet i 2020?
I flere år har vi forsøgt at gøre tingene nemmest muligt for os selv ved kun at have én emballage til vores produkter. Vi må dog efterhånden indse, at vores kundegruppe er så differentieret (og vores produkter så differentierede), at vi ikke længere kan følge den simple strategi. Så fra næste år gør vi tingene anderledes. Vores ”mainstream” produkter, som primært sælges lokalt i butikker, barer og restauranter vil sandsynligvis fortsat udkomme i 33 cl flasker. Men vores ”premium mærker” som Todd The Axe Man, Pink Farts & Unicorns og nye øl vil fremover udkomme på 44 cl dåser ganske enkelt fordi, det er den vej efterspørgslen udvikler sig. Og så har vi følt, at vores eksklusive ”store øl” som Double Black Mash og de fadlagrede øl er druknet lidt i de små flasker, hvor de ikke rigtig formår at skille sig ud. Så her stepper vi virkelig en tand op, og vil fremover tappe dem på det man kalder ”champagne-flasker” – altså store 75 cl flasker af belgisk type. Det skal nok blive en spændende udfordring at få vores kunder og vores egen logistik tunet ind på de ændringer!
3: Hvor meget øl producerede I i 2019 og kommer I til at producere mere eller mindre i 2020?
Vi havner omkring de 400.000 liter +/- Vi håber at kunne øge produktionen en smule i 2020.
4: Hvad bliver den største udfordring for de danske bryggerier i 2020?
Den samme, som den var i år og vil vedblive med at være de næste mange år: gennem fortsat produktinnovation og markedslydhørhed kombineret med omstillingsparathed at vedblive med at være en relevant aktør, som kan præstere den kvalitet og den indtjening der gør, at vi fortsat kan være en del af en branche, som måned for måned bliver mere konkurrencebetonet. Hvedebrødsdagene i branchen er for længst ovre – og der skal arbejdes hårdere for at afsætte øllet, i en tid hvor efterspørgslen ikke vokser i samme takt som nye håbefulde bryggerier etablerer sig, eller gammelkendte bryggerier udvider. Ligegyldigt dit bryggeris størrelse tror jeg, at alle i disse år gør sig den erkendelse, at øllet bare ikke flyver ned af lagerreolen i samme tempo længere. Der er alt, alt for mange bryggerier og alt, alt for meget øl på markedet – både i DK og internationalt.
5: Hvem fortjener et skulderklap?
Jeg føler trang til at skulderklappe, den glade og nysgerrige specialølskunde. Som forstår, søger og værdsætter kontinuerlig kvalitet. Ikke den arrogante og selvbestaltede ølforums-ekspert, som med et par års erfaring i øl føler sig kaldet og til at fælde dom over alt over alle, men hvis ros er uendeligt ligegyldig, for han er allerede hoppet på det næste hype train i evig jagt efter den næste horribelt CO2-belastende indfløjede øldåse, som sikkert står og glimter derude i horisonten et sted. Nej vi vil rose ølelskeren, som tør tro på, at godt øl ligefrem kan købes i hele kasser (tak skæbne!) eller drikkes på baren af store glas. Ham eller hende, som har gennemskuet, at fake craft koster mindre, fordi det netop er fake og smager af uendeligt meget mindre. At flotte, sandblæste flasker fra Hakkebakkeskoven egner sig bedst til at udbløde rosiner i rom, når det oprindelige indhold er brugt til at afsyre gulve med. Kunder som har gennemskuet hvor meget lort og lagkage og fusentasteri denne herlige branche OGSÅ indeholder. Det er den slags kunder VI lever af, og dem er vi umådeligt glade for.