Hører du til dem, der gerne vil vide mere om, hvad der sker i ølverdenens motorrum? Eller hører du til blandt de øldrikkere, for hvem indsigt er andet og mere end at kunne navnedroppe det seneste bryggeri, der har taget ”the haze craze” til nye højder? Så er der godt nyt, for Josh Noel har skrevet en bog til dig! Og den er fremragende!!!
“Barrel-Aged Stout and Selling Out” med undertitlen “Goose Island, Anheuser-Busch, and How Craft Beer Became Big Business” er historien om salget af Goose Island til Anheuser-Busch - og den er vanvittigt godt fortalt! Langt hen ad vejen leveres historien som en regulær skønlitterær fortælling, hvilket fungerer glimrende. Du kommer tæt på karaktererne, og du får et godt indblik i relationerne og tankerne bag handlingerne. Efterhånden som handlingen skrider frem skifter bogen langsomt og umærkeligt karakter til et mere faglitterært format, hvilket klæder den mere faktatunge sidste tredjedel af bogen. Bogen giver både indsigt og eftertanke, og ikke mindst et godt indblik i tankesættet hos både John Hall, der grundlægger og sælger Goose Island, men så sandelig også hos Anheuser-Busch, der over den årrække, hvor bogen foregår, overtager en stribe amerikanske craft breweries.
Hvis du vil forstå tankegangen bag ”big beer”, hvis du have en fornemmelse af, hvorfor øl ikke bare er øl, og hvis du vil have stof til eftertanke, så er det her bog-en! Trods cirka 340 sider på engelsk, så er den let læst og overskueligt inddelt. Det er bogen, folkene bag Det Fri Øl burde købe et klassesæt af og fordele blandt bestyrelsesmedlemmerne, så de ved, hvad de er oppe imod. Og det er den vigtigste ølbog, der udkommer i år. Anbefales på det varmeste.