I forbindelse med Danske Ølentusiasters generalforsamling lørdag d. 24. marts holdt Anders Busse Rasmussen fra Indslev Bryggeri/Ugly Duck Brewing en tale til de fremmødte på generalforsamlingen. Forinden havde han modtaget prisen for en af sidste års ølnyheder for Kinky Cowboy. Stovt har fået lov til, at bringe talen i sin helhed.
Det er en spændende tid vi lever i, men ølmæssigt er det også en brydningstid.
Det er spændende, at der kommer så mange nye øl på markedet, at der kommer så mange nye bryggerier - store som små, og det vælter frem med festivaler og andre ølarrangementer.
Det er paradoksalt nok også præcis de ting, der gør det ekstremt udfordrende at være bryggeri i øjeblikket.
Konkurrencen er ekstrem, og alle kneb gælder. Når store bryggerikoncerner nu pludselig begynder at producere ”specialøl” efter i 20 år at have ligget fuldkommen i dvale i deres innovationsafdelinger, så er det ikke fordi, de pludselig er blevet nyforelskede i øllets verden, så er det fordi, at de vil vinde markedsandele tilbage fra de små bryggerier.
I alt det her kan det til tider være meget svært at blive klog på hvor DØE står. Hvad jeres holdning er. Hvad er jeres standpunkt? Hvad er jeres udgangspunkt? Det kan være meget svært at se en rød tråd når man ser på jer udefra.
Det har ført til kritik - også fra mig. Jeg har netop kritiseret det jeg ser som den manglende linie, og manglende konsekvens der af og til er mellem ord og handlinger. Min kritik er blevet besvaret med at DØE går ind for mangfoldighed. Man støtter ikke nogen bestemt, eller en bestemt gruppe - men mangfoldigheden.
Det er for så vidt et sympatisk og ædelt princip, men når ordet mangfoldighed bliver brugt på den måde som det kommer til udtryk i jeres handlinger, så kommer det til at betyde volumen, mængde. Mangfoldighed kommer til at betyde, jo mere jo bedre, jo flere jo bedre.
På det seneste har vi for eksempel kunne læse i rigtigt mange medier, hvor fantastisk det er at der kom 1600 nye øl sidste år, og hvor vidunderligt det er at vi nu er oppe på 200 bryggerier. Det bliver brugt som udtryk for, hvor forrygende det går i den danske ølbranche.
Men hvis 1600 ølnyheder er så fantastisk, hvad så med 3000? Er det så dobbelt så godt? -og hvad med 6000 ølnyheder.?
Hvis 200 bryggerier er vidunderligt, hvad så med 400? - eller hvad med 800? Er vi så allesammen kommet direkte i ølhimlen? Det vil nogen måske mene - jeg er ikke så sikker.
Jeg kan ikke lade være med at spørge mig selv, om ikke al den fokus på mangfoldighed - altså jo flere jo bedre - kan ende med at modarbejde DØEs egne interesser? Jeg spørger mig selv om 1600 nye øl virkelig er et udtryk for en sund branche i fremgang, eller om det i virkeligheden er et sygdomstegn? Måske er det et udtrykt for desperation - en kamp for at holde sig relevant. Har du ikke noget nyt, så er du uinteressant og glemt i morgen, uanset hvor godt det øl du laver så end er.
Blandt andet med den pris jeg står med her i hånden hylder DØE det nye. Det nye er spændende, det nye er godt. Prisen er i sin tid stiftet for at stimulere de danske bryggerier til udvikling og innovation - til at udvikle flere spændende nye øl.
Kan vi ikke blive enige om at det mål er nået? - så godt og vel endda! Virkeligheden har for længst overhalet selve formålet med denne pris. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det ikke er på tide at begynde at hylde det gode i stedet for det nye?
Ølnyhederne skal nok komme uanset hvad! Men ville det ikke være helt fint, hvis der nu kun kom 1000 nye øl om året, hvis de så til gengæld i gennemsnit var lidt bedre end året før? Det tror jeg vi alle ville vinde på. Ølentusiaster såvel som bryggere.
Jeg tænker på om ikke det er på tide at udskifte mantraet om mangfoldighed for enhver pris, med et nyt mantra: BÆREDYGTIGHED.
Ikke bæredygtighed i en miljømæssig forstand, det skal vi nok selv klare som bryggere. Mange laver øko-øl og øl er i forvejen en fødevare med et meget lavt carbon footprint.
Nej jeg tænker på bæredygtighed for den danske ølbranche - den danske ølverden - som helhed.
Bæredygtighed kræver høj kvalitet: uden høj kvalitet mister vi det momentum øllet har i øjeblikket, og vi taber i endnu højere grad kampen mod vinen.
Bæredygtighed kræver fair adgang til markedet: Det skal være øllets kvalitet der er afgørende, ikke størrelsen på bryggeriets økonomiske muskler.
Bæredygtighed kræver ærlighed i markedsføring og storytelling: Der er alt for meget bullshit derude - det skader vores allesammens troværdighed når nogen fanges i snyd og alt for kreativ markedsføring.
Bæredygtighed kræver mindre fokus på pris: Når man følger med på jeres forskellige Facebook sider og grupper, kan man af og til blive i tvivl, om i er en forening for ugens bedste tilbud, eller om i rent faktisk er den forbrugerpolitiske organisation, der ønsker at fremme øllet som helhed, som i siger I er.
Bæredygtighed kræver fokus på det gode - ikke det billige: hvor findes det gode øl? Hvor kan man få det friske øl? Hvor gør man noget særligt ud af øllet - har særligt fokus på det? Hvad enten det er en lille specialforretning, et supermarked, en bar eller en restaurant.
Det er jeres jubilæumsår i år. Det er imponerende hvad i har opnået - det er lidt af en bedrift. Men ølverdenen er radikalt andeledes i dag end for 20 år siden, og jeg tror det er afgørende for jer, at I tilpasser jer den virkelighed vi lever i i dag, og det gøres ikke med en mindre justering eller en opdatering af jeres strategiplaner. Der skal mere til.
Jeg har lagt mærke til at reaktionen på kritik af jer nogen gange bliver slået hen med, at det bare er blevet moderne og trendy for bryggere at hakke på Ølentusiasterne. Intet kunne være mere forkert - I må have højere tanker om jer selv!
I betyder noget! I gør en forskel! Jeres meninger har vægt! Det er derfor vi gider kritisere jer når vi mener I tager fejl - når vi er uenige. Ellers kunne vi jo bare være ligeglade.
I er sindsygt vigtige for den danske ølverden - det er derfor jeg står her i dag og har brugt tid på at skrive mine tanker ned til jer - det er derfor jeg regerer på jeres meninger og holdninger - det kommer af kærlighed, af samhørighed - af det skæbnefællesskab vi deler.
Lad os sammen tage hul på de næste 20 år, lad os samarbejde og i fælleskab kæmpe for bæredygtighed i den fantastiske danske ølverden!
Tillykke med jeres jubilæum, og endnu engang tak til alle jer der har stemt på os.
Fortsat god generalforsamling.