Gæsteklummen er tilbage. Denne gang med en kommentar til Danske Ølentusiaster, Tid Til Øl og Faktas ølsamarbejde fra René Christoffersen fra Beershoppen i Kolding. René har bedt Stovt understrege, at det er hans egen holdning og ikke butikkens.
Der har været en del opstandelse, angående Danske Ølentusiaster (DØE), Tid Til Øl (TTØ) og Faktas samarbejde om at bringe øl til folket. Jeg ser det nærmere som om de er på vej ud på et skråplan.
Set fra et forbrugersynspunkt, er det selvfølgelig fantastisk, at kunne købe
verdensklasse-IPA til 18 kroner dåsen. Ser man derimod på det fra et forhandlersynspunkt, er jeg ikke så sikker på succesen. Hvis den almindelige forbruger vænnes til, at kunne købe øl som eksempelvis Stone til priser, der ligger cirka 40% under butikspriserne, så tror jeg ikke kunderne vil flokkes til de små ølbutikker for at købe dem til normal udsalgspris når tilbuddet er væk.
Problemet er, at hvor en lille forhandler som Beershoppen i Kolding måske køber
4-6 kasser ad gangen, der kan discountsupermarkederne aftage langt større mængder, og presse importørerne og bryggerierne langt hårdere på priserne.
Jeg bliver irriteret, når jeg ser at Fakta sælger Stone IPA, som jeg synes er en klasseøl, til 18 kroner dåsen. Det er stort set vores indkøbspris. Hvis den tendens fortsætter, kan jeg ikke se, hvordan de små ølhandlere kan blive ved med at eksistere.
Hvis meningen er, at DØE, TTØ og Fakta vil introducere den ”almindelige” øldrikker til lidt bedre øl, så mener jeg, at det er den forkerte vej at gå. Jeg mener ikke, at det vil skabe et større ølsalg i det lange løb. Er prisen først presset ned på discountniveau, så tror jeg, at det bliver svært at få den op i et rentabelt niveau igen.
Det vil i det lange løb få indflydelse på den danske brygscene. Hos Beershoppen
elsker vi at finde nye danske bryggerier, og føre dem i butikken. Det ved jeg, at der også er andre butikker rundt om i landet, der gør. Hvis de små butikker forsvinder, vil de små bryggerier ikke længere have et eksternt sted at sælge deres øl. Det vil ramme mange små bryggerier hårdt.
Derfor mener jeg ikke man skal presse prisen, men i stedet sælge god øl til en fair pris. Det vil gavne alle mere i den sidste ende. Vi har i hvert fald returneret de sidste fire kasser Stone vi har modtaget, og forventer ikke at føre dem i butikken igen foreløbig.