onsdag den 24. maj 2017

Klummen 20: Hvem står bag det du læser

Før vi starter så klik over på Oct.co og kig lidt rundt. En hjemmeside jeg personligt synes er både og indbydende og lækkert sat op, med en del artikler jeg umiddelbart gerne vil dykke ned i. Når du har snuset nok rundt, så prøv at klikke videre over på The Beer Necessities. Hjemmesiden er lidt mere knoklet i sit design, og artiklerne stikker måske knap så dybt, men sidder man alligevel og keder sig, så er der læsestof nok til at slå tiden ihjel med.

Nu kommer den vigtige del i form af spørgsmålet til 64.000 kroner: spottede du problemet med de to sider?

???

Svaret er, at begge sider er delvist ejet af underafdelinger til AB-InBev! Med mindre man tager sig til at læse ”about”-sektionen, så er det ikke umiddelbart noget, der skinner igennem, og næppe noget man ville mistænke.

I en verden, hvor ”fake news” er blevet et udtryk man hører så godt som hver dag, der er det skræmmende at tænke på, at vi nu også er nået dertil, hvor man skal tænke sig godt om når man læser nyheder om noget så jordnært som øl. For er der andet i det du læser end én nyhed, én anmeldelse, én omtale? I det jeg har læst på de to sider, der var der ikke umiddelbart noget, der fik alarmklokkerne til at ringe, og det er nok det, der bør få alarmklokkerne til at ringe.

Der skal ikke herske tvivl om, at det ikke er for sjov at AB-InBev spytter penge i disse sider. Der er selvfølgelig en underliggende agenda. Et sted nævnte, at hvis man gennemgik de forskellige lister over barer, der var værd at besøge, IPAer, der var værd at drikke osv., så ville man nok nå frem til, at bryggerier i AB-InBevs fold er overrepræsenterede. Tonny Russo hos Brew Studs rammer bulls eye og opsummerer det helt perfekt i sætningen ”.. there is a really slow sea-change underway from “drink this particular beer” to drink any kind of craft beer”. Mit eget fokus er på alt det, der ikke bliver skrevet. Flere sider, hvor der ikke er negativ fokus på opkøbene kan være en vigtig modpol til al den negative presse som opkøbene får fra de forskellige ølmedier, der er derude.

Det er helt sikkert en glidebane, at disse hjemmesider er kommet til. Et eller andet sted er der ikke noget nyt i den type medie. Mange detailhandlere har deres eget blad: Magasin, COOP m.fl., men her er det synligt, hvem afsenderen er og du er ikke i tvivl om, at de blandt artiklerne prøver at sælge dig noget.

Det er dog ikke alle, der gider lege med. Og det har givet en del opmærksomhed, at bryggeriet Beachwood meget klart har sagt fra i forhold til en artikel, der er blevet udgivet om bryggeriet på The Beer Necessities. Den slags sigen nej tak til gratis omtale er nødvendigt, hvis det skal blive klart, hvilke medier man ikke bør lege med. Det kommer dog næppe til at stoppe dem, for der er muligheder nok til at skabe indhold til en ølhjemmeside uden at man nødvendigvis behøver at involvere bryggerierne.

Det er åbenbart blevet med øl som det er med trafikken: Man skal huske at kigge sig for.