Under overskriften ”nyt øl til maj” skriver Fyens Stiftstidende om den forestående lancering af Albanis nye mikrobryggeri, der ifølge brandmanager for specialøl hos Albani, Jesper Larsen, bliver ”..et sted, hvor vi kan iscenesætte vores øl. Et sted, hvor folk kan komme ind og få en oplevelse, smage vores øl og få den rigtige fortælling i de rigtige omgivelser.”
Fyens Stiftstidende: Nyt øl til maj: Albani bygger nyt mikrobryggeri
Det er uden tvivl et fornuftigt træk af Albani i en tid, hvor interessen for specialøl er i fremgang, og hvor Odense så småt er begyndt at markere sig gastronomisk. Og det er såmænd heller ikke fordi der skal dvæles det store ved stedet. Jeg håber, at få mulighed for at se det når det åbner, og mistænker, at det bliver et byggeri man i den grad kan stå ved.
Lige nu er jeg dog mere nysgerrig efter om det nye mikrobryggeri i det små kan gå hen og blive en game-changer for den fynske ølbranche. Den nye virkelighed bliver, at vi kommer til at have et nyt bryggeri placeret centralt i Fyns største by, hvor man kommer til at tilbyde rundvisninger og ølsmagninger. Ydelser, der bidrager til bundlinjerne ude omkring på de fynske bryggerier. Og det tror jeg vil kunne mærkes derude!
Uden at have nogen som helst data til at understøtte det, så tør jeg godt antyde, at de fleste ølsmagninger på bryggerierne ude omkring afholdes for folk, der ikke nødvendigvis går det store på i øl, men som kommer til dem som en del af en flok fra et firma eller forening, der skal have en positiv og letfordøjelig oplevelse. Det tror jeg bliver tillokkende for mange at gøre hos Albani. De kommer dels til at have faciliteter, der muliggør ting man ikke kan på andre bryggerier. Samtidigt er stedet centralt beliggende, det er i gåafstand af restauranterne i Odense centrum og vil for mange have færre logistiske udfordringer i forhold til, at man efter endt smagning ikke skal finde hjem fra Lars Tyndskids marker.
Mit bud er, at der vil komme til at mangle nogle indtægtsposter i regnskaberne ude omkring. Dermed ikke sagt, at Albani kommer til at støvsuge ølsmagningsmarkedet for kunder, men i ølbranchen, hvor overskuddene i årsregnskaberne sjældent er i Joakim von And størrelsen, der tror jeg, at deres tilstedeværelse bliver synlig på bundlinjerne rundt omkring. Samtidigt kommer de øvrige bryggerier til at mangle den profilering og eksponering det giver, at få folk ind og smage på øl, og de misser muligheden for at skabe nye ambassadører for deres brand. Alt det er jeg sikker på, den eneste variabel er i hvilken størrelsesorden det kommer til at ske.