onsdag den 31. august 2016

Et hurtigt kig på Nordic Beer Challenge

I forlængelse af det kig Stovt tog på medaljer i ølverdenen i foråret, synes det oplagt at tage et kig på medaljefordelingen til Nordic Beer Challenge, hvor præmierne blev uddelt i forbindelse med den nyligt afviklede Copenhagen Beer & Whisky Festival. 

180 øl stillede til start, hvoraf de 45 trak sig ud med en eller anden form for medalje, hvilket omregnet betyder, at 25% af de opstillede øl fik udleveret en skifteramme med et fint diplom i. Det er på ingen måde så grelt som nogle af de eksempler, der optræder i artiklen ”Medaljer: Hæder eller salgsmateriale?”, men 25% er stadig en meget stor andel!


Nordic Beer Challenge har haft en målsætning om, at 24% af de tilmeldte øl skulle have medalje, hvilket man har ramt meget godt. Men man skal stadigvæk huske på, at de deltagende øl alle er blevet tilmeldt, således at feltet kun består af øl som producenterne/importørerne har haft et ønske om skulle deltage i konkurrencen. Der er derfor ingen garantier for, at konkurrencen er en konkurrence mellem de bedste øl, men derimod blot en konkurrence mellem de øl som producenterne/importørerne har haft lyst til at betale for at stille op. 

Når man skuer ned over listen af vindere, kan man også uden at træde nogen over tæerne konkludere, at det ikke er det stærkeste vinderfelt denne verden nogensinde har set. Indskudt bemærket, så er det også påfaldende, at der går to måneder fra indleveringsfrist til øllene skal smages, når friskhed nu engang er et parameter for flere stilarter. 

Der hverken kan eller skal laves nogle nye konklusioner på ølkonkurrencer efter Nordic Beer Challenge. En medalje fra en ølkonkurrence er stadig et markedsføringsværktøj, du kan være næsten sikker på at få stukket i hånden, hvis bare du stiller op med nok øl til konkurrencerne.