12. april lagde Albani fra land på Facebook med den første teaser for deres nye øl. Det blev til et par opslag mere brugende antydningens kunst, før bryggeriet 8. maj løftede sløret for, at indholdet i flasken var Albani Mosaic IPA.
Der er i sig selv intet nyt i, at der kommer en ny IPA på markedet. Med det tempo, der for tiden lanceres nye øl i, vil det knap nok være en tilsnigelse at sige, at det sker dagligt. Der hvor jeg ser nybruddet, og grunden til, at Albani Mosaic IPA fik mig til at stoppe op, er at den er sendt ud som en Albani-øl, hvilket jeg synes er interessant.
Indtil nu er IPA fra de store/større bryggerier blevet sendt ud i verden fra de underliggende brands som eksempelvis: Schiøtz (Albani), Lottrup (Ceres) eller Carlsbergs Brewmasters Collection, men denne gang står der altså Albani på flasken.
Jeg tolker det således, at grænsen mellem, hvad der er specialøl og hvad der ”bare” er øl langsomt bliver udvisket. Man har været vant til, at mærker som Carlsberg, Tuborg, Royal og Albani har haft en Pilsner, en Classic og så en stribe sæsonbryg og guldøl, plus det løse.
Nu er turen så kommet til, at IPA skal inddrages som en standardøl. Nybruddet er på den ene side ikke større end at Royal har en Brown Ale i sortimentet, flere har mørke øl og Tuborg forsøgte sig tilbage i 2002 med at lancere en Tuborg Classic Hvede, men på den anden side, så læner alle disse øltyper sig op af noget klassisk, hvor IPA’en om noget vel er eksponenten for det der sker ude i moderne ølverden pt.
Jeg tog fat i Jesper Larsen, der er Brand Manager for Craft & Regional Beer hos Royal Unibrew for at høre hvad deres tanker om Albani Mosaic IPA er.
”Vores analyser viser, at der efterhånden er kommet så mange typer af specialøl, at forbrugerne søger efter faste holdepunkter i kategorien. Det er netop, hvad der er sket med IPA. De fleste forbrugere ser IPA som en specialøl, men de har samtidig en ret præcis idé om, hvad de får, når de køber en øl af IPA-typen – også hvis de ikke har smagt den før. Den er blevet fast holdepunkt i specialøljunglen, om man vil.
Vi har lavet en Albani IPA, fordi vi synes, at IPA-typen passer rigtig godt til Albani-bryggeriet og dets historie, og fordi vi kan se, at forbrugerne i stigende grad efterspørger IPA. Vi har simpelthen fået rigtig mange henvendelser både på Facebook og i andre sammenhænge fra Albani-fans, der gerne vil have en IPA fra Albani.
Selv ser vi helt klart den nye Albani IPA som en specialøl, men det er selvfølgelig op til den enkelte.”
En Albani specialøl? Men tanken om, at der i et broget og svært overskueligt marked kunne være brug for et fast holdepunkt når det gælder IPA, er nok ikke helt skæv.
Der har længe ikke været noget specielt ved specialøl, og lanceringen af Albani Mosaic IPA kunne være et skridt i retning af, at vi afvikler ordet specialøl og i stedet bare snakker om øl og lader de enkelte øltyper snakke for sig selv uden at smide dem ned i en overflødig boks. Man kunne håbe.