For nylig var det Simon Hartvig Daugaard, der tegner etiketter for Amager Bryghus, som gæstede Poesibogen. Nu begynder der, at tegne sig et mønster, for i dag er det Kasper Ledet, labeldesigner for To Øl, der indtager den varme stol og svarer på spørgsmål om hans forhold til øl. Vi stiller om.
Hvad er din yndlingsøl?
Før jeg startede som designer hos To Øl vidste jeg ikke ret meget om øl. Jeg er vokset op lige ved siden af Carlsberg på vesterbro så jeg har altid haft et blødt punkt for en Hof (jeg bliver vel nok halshugget af ølkendere for at sige det) ellers er To Øls Sort Mælk en så ekstrem øl at man ikke kan lade være at holde af den. Limfjords Porter er nu også en gammel favorit.
Hvad er din yndlingsøltype?
Det kommer jo lidt an på hvad anledningen er. Hvis det f.eks. er til mad eller man går efter smagsoplevelsen er jeg glad for IPA eller Porter. Til fest er min gamle ven Hof at foretrække, altså en helt normal pilsner.
Hvor køber du dine øl?
Som designer hos To Øl er jeg jo ret godt forsynet med specialøl. Ellers er det noget så jordnært som et supermarked eller værtshus der står for leverancen.
Hvad er din største øloplevelse?
På cocktailbaren Mikropolis smagte jeg cocktails med øl i. Jeg har aldrig tænkt på at man kunne gøre det. Det smagte virkeligt godt og brugen af øl gav faktisk god mening sådan rent smagsmæssigt.
Hvad er det øl kan siden det er så godt?
Altså man bliver jo fuld af det og det kan jo være ganske herligt. Når det kommer til specialøl er det fedt at der ikke er så mange konventioner, det er jo en relativt ny ting. Smagen kan variere enormt meget så det er spændende at åbne en ny ukendt øl. Når jeg designer labels til To Øls flasker er det også fedt at der ikke er så fasttømrede ideer om hvordan en specialøl skal se ud. Der er langt færre konventioner end hvis man f.eks designede vinetikketer.