Øludvalget i Vinoble, Dalum. |
Øllets dag startede for mit vedkommende med en tur til Dalum, hvor jeg tog den nye Vinoblebutik i besigtigelse. Udstyret med en køleskabskold Miami Vice fra Ugly Duck fik jeg en større rundtur på begge butikkens etagers og en god fortælling om den lækkert indrettede butiks muligheder. Butikken bliver bestyret af Mads Nørgaard, som nogen vil kunne huske fra Vinens Verden dengang de havde et øludvalg, der var værd at køre langt efter. Mads fortalte, at nu skulle butikken lige i gang, men at det var planen, at der skulle kigges nærmere på en udvidelse af butikkens øludvalg. På butikkens hylder er der foreløbigt Hornbeer, Beer Here, Kissmeyer, Ugly Duck plus det løse. I alt vel omkring 100 forskellige øl.
Fra Dalum gik turen ind til området ved Café Biografen, hvor Indslev/Ugly Duck havde placeret en brandbil og et par udsendte medarbejdere. Der blev købt smageglas og poletter ved ølentusiasternes bod, og første hak i geværkolben blev et glas Funk You fra Ugly Duck. I forhold til, at øllen er lavet på Brettanomyces, så holder alle de sure kendetegn fra vildgæren sig fint i baggrunden, og det var et overraskende godt glas øl. Jeg er dog ikke på Brettenomycesholdet, og der er i min verden stadig et stykke fra overraskende godt til bare godt.
Videre til Kong Volmer, hvor der blev udskænket Ølgaard og Ale 16. Der var Sort Pilsner fra Ølgaard på fad, en ganske enkelt formidabel øl. Et glas af Ølgaards pilsner blev det også til. Jeg er ikke meget for, at der er blevet pillet ved opskriften. Det var tidligere en af mine absolutte favoritter, der lander den ikke helt længere.
Fra Kong Volmers forbi Vinens Verden, hvor der blev skænket Vestfyens og et par varianter fra Midtfyns Bryghus. Vi valgte dog, at gå videre ned til Christian Firtal, hvor vi blev mødt af et menneskehav. Der var kø til håndbryggerne, kø til udskænkning af Hornbeer og salg af produkter fra Caroline og Høkildegaard. Vi hoppede på et par grillede slagterpølser fra sidstnævnte, og de er hermed anbefalet.
Videre ud i verden gik vejen forbi Flakhaven, hvor vi fik serveret en usædvanligt tynd Havrestout fra restaurantbryggeriet på byens rådhusplads, der manglede fylde og pondus ganske big time.
Årets ølnyhed 2013. |
Sidste stop blev Sir Club, hvor vi spredte vores poletter ud på bordet, og vi havde jævnt en del tilbage. Fem poletter for en tyver er ikke en herregård, så vi havde købt stort ind. Nu skulle de indløses med meget få afstikkere skiftede vi den halvanden time der fulgte mellem Miami Vice fra Ugly Duck og varianterne Bayersk Øl, Dunkel og Pilsner fra Ølgaard. To ting står helt klart. Miami Vice er årets ølnyhed, og Ølgaard fortjener større udbredelse.
Øllets dag er en sjov størrelse. Selvom vi fik os en fin gåtur gennem byen og en del øl, så var det mere eller mindre lutter kendinge fra de lokale bryggerier, der kom i glasset. Det er ikke en dag, hvor man støder på nye åbenbaringer. Bortset fra Funk You fra Ugly Duck smagte jeg ikke noget øl, jeg ikke havde smagt før.
Det virkede dog til at folk hyggede sig. Aldersmæssigt spredte det sig vidt, primært ”voksne” mennesker, mine personlige favoritter var de tre damer på 70+ vi stødte på på Sir Club, de havde helt sikkert sat sig for at få en dag ud af det. Det er helt sikkert der Øllets Dag har sin force, alle kan være med. Og når folk så vælger at gøre det, så er det helt perfekt. Som en folkelig introduktion til andet og mere øl end det vanlige pilsner/classic-sprøjt , er dagen oplagt, desværre oplevede vi flere steder, at folk ved boderne ikke helt vidste, hvad de serverede. Sætningen ”det ved jeg ikke, jeg drikker ikke øl” hænger stadig i luften nede omkring kong Volmer.
Efter Sir Club trak vi op på Christian Firtal og lukkede dagen ned med en Yellow Cab fra Evil Twin, der var et hæsligt, frugtsurt bud på en Pale Ale. Heldigvis blev det også til en Greed fra Amager Bryghus, der skyllede den grimme smag af ond tvilling væk. Flere mikrobryggerier burde kaste sig over pilsneren, det kan virkelig gøres så godt.
Det var fint at få testet øllets dag, men det er ikke noget jeg gider rydde kalenderen for at komme med til næste år. Som folkeoplysning om øllets muligheder er det dog helt sikkert en god ide.