Jeg er gået forbi hylden med øllene fra Nørrebro Bryghus nede i den lokale Netto så mange gange, at vi burde været blevet hej-venner forlængst. For nylig slog jeg så til, og smed den ene af de to udbudte varianter ned i kurven og tog den med hjem formedelst 12,-. Nørrebro Bryghus kender jeg primært for nogle voldsomt dyre, ikke alt for gode, fadlagrede øl som de sendte på markedet for en lille håndfuld år siden, og så af navn. De føromtalte fadlagrede øl efterlod mig med et ganske lunkent indtryk af bryggeriet, og måske netop derfor er jeg så tit gået forbi New York Lager og dens makker nede i det lokale discountmarked uden at få pirret nysgerrigheden. Nu skulle det så være, og det har ikke taget mig lang tid at fælde en dom. New York Lager er en madøl. Ikke forstået sådan, at den skal smides i sovsen eller marinaden, men at den trænger til noget fast føde på et tallerken til at spille bold op af. Det er ikke en øl man griber ud efter for at slukke tørsten, det er den for tyk, småsur og halvsød til, men jeg kunne forestille mig at den i samspil med eksempelvis en spicy ret fra det asiatiske køkken eller til grillet kød kunne være et rigtigt fint bud på en øl. På etiketten står der "frisk & humlet" og hvor det sidste er rigtigt nok, så er den altså for tung bagtil til nogensinde at blive frisk. Det friske de forøger at sælge øllet på på forsiden, matcher heller ikke rigtigt ord som kraftig og solid, der står printet bagpå. Det samme gør sig gældende for de karamelnoter Nørrebro Bryghus også mener findes i øllet. Skal man have renset ganen er det sjældent det er karamelposen man rækker ud efter. Under de rette omstændigheder tror jeg New York Lager er en fin øl, men som optakt til den fodboldkamp, der om et kvarters tid ruller over skærmen er den lidt en flad oplevelse.